מהי רצפת האגן ואילו בעיות עלולות להיגרם לה?

רצפת האגן היא קבוצת שרירים, כלי דם ורקמות חיבור הממוקמת בין הרגליים. היא משמשת מעין ערסל תומך לכל האיברים הפנימיים באזור האגן והבטן התחתונה: מעיים, רחם (אצל נשים), שלפוחית שתן, חלק מהסוגרים, פי הטבעת וכל המערכת האנו רקטלית, בלוטת הערמונית (אצל גברים) ושאר איברי האגן הפנימיים. אותו אזור מוצנע בגוף הוא בעל תפקיד קריטי וחשוב ביותר לתפקוד תקין של מערכת השתן, המין והצואה אצל גברים ונשים כאחד.

pelvic floor

רצפת אגן תקינה תאפשר שליטה מלאה על צרכים (התאפקות או התרוקנות מלאה ותקינה של שתן וצואה) ושמירה על מיקום נכון של הרחם ושלפוחית השתן. נשים וגם גברים רבים סובלים מבעיות תפקודיות רבות הפוגעות במהלך חייהם התקין, עקב רצפת אגן חלשה או מכווצת. זה בא לידי ביטוי באי יכולת לשלוט על הצרכים, צניחה ותזוזה של איברי האגן, פגיעות במערכת העצבים, בעיות בתפקוד המיני ובעיות במערכת המעיים.

רצפת אגן חלשה ורפויה גורמת לצניחת איברים. במצב כזה פעולות כגון קפיצה, שיעול, צחוק, הרמת חפצים ועוד עלולות לגרום ללחץ של אברי האגן כלפי מטה, ועלולים להיווצר מצבים מביכים של בריחת שתן, צואה, גזים, ומצבים לא נעימים אחרים. צניחת איברים גורמת גם לעצירות קשה, קושי רב בריקון המעיים, כאב בקיום יחסי מין וסיבוכים רבים נוספים אשר נוצרים כתוצאה מכיווץ יתר של שרירי רצפת האגן.
סרטון שממחיש את שרירי רצפת האגן:

מה פוגע ברצפת האגן שלנו?

 מלבד נטייה לרצפת אגן חלשה אצל גברים ונשים, ישנן סיבות נוספות להיחלשותה עם השנים:

 1. הריון ולידה אצל נשים: לידה מהירה מאוד, לידה ממושכת, לידה מכשירנית, לידת תינוק במשקל מעל 4 ק"ג, קריעה של שרירי רצפת האגן בלידה, ולעיתים גם שינויים הורמונאליים או עלייה רבה במשקל בעת ההריון.

 2. ניתוח לכריתת בלוטת הערמונית אצל גברים.

 3. הגעה לגיל המעבר: הגעה לגילאים מבוגרים אצל גברים ונשים מביאה לעיתים לירידה בקיבולת שלפוחית השתן. בנוסף, ירידה בהורמון האסטרוגן בגוף האשה מביאה לירידה בגמישות השרירים וביכולת סגירת סוגר השלפוחית.

 4. משקל יתר והשמנה.

 5. ניתוחים בבטן התחתונה: שחזור שלפוחית השתן עקב גידול סרטני או ניתוח להוצאת רחם.

 6. מחלות או פגיעה במערכת העצבים: אירועים מוחיים, פרקינסון, טרשת נפוצה, פגיעה או ניתוח בגב ובעמוד השדרה.

7. אצל נשים: שעול כרוני כתוצאה מאלרגיות או בעיות נשימתיות אחרות וכן הרמת משאות כבדים במשך החיים גורמים לצניחת אברים ולהיחלשות הרקמות התומכות.

בעיות רצפת האגן ודרכי הטיפול

כפי שצוין בתחילת המאמר, הבעיות הנפוצות ביותר סביב רצפת האגן הן דליפת שתן, דליפת צואה, צניחת אברי האגן, עצירות, דלקות וכאבים ברצפת האגן, קשיים וכאבים בעת מגע מיני (במיוחד בחדירה), קושי במתן שתן וצואה ועוד.

 בכל הבעיות האלו ניתן לטפל!

סובלים מבריחת שתן או מצניחת איברים? זה לא מוכרח להיות כך! כיום ניתן לטפל בכל הסיבוכים הכרוכים ברצפת אגן חלשה בעזרת סדרת מפגשים וטיפולים אישיים המשלבים תרגילים ושימוש במכשירים החדישים ביותר בשוק. אל תיכנעו לכאב ולשגרה. התחילו את שיקום רצפת האגן כבר עכשיו!

שמי דבי דרסלר ואני מומחית לשיקום רצפת האגן, עם ניסיון של 20 שנה בתחום. טיפלתי במאות מקרים של דליפת שתן ודליפת צואה בגברים ונשים בקליניקה הפרטית שלי. אני נעזרת במכשיר הביופידבק לצורך תרגול שרירי פי הטבעת ומסייעת למטופלים בעזרת הדרכה התנהגותית, יוגה נשית, מתן הנחיות ותרגילים לביצוע, מעקב אישי, תרגילי נשימה וטיפול פיזיותראפי.

בנוסף, מאחורי כעשר שנים של שיקום נוירולוגי בנפגעי חוט שדרה בבתי חולים בארץ ובחו"ל, ויכולת טיפול וניסיון בבעיות שתן ומעיים ייחודיות בעקבות זה.

אני מזמינה אותך לשיחת ייעוץ אישית איתי וגם לפגישה בקליניקה הפרטית שלי במושב נורדיה שבשרון. ביחד נוכל ליצור עבורך את תמהיל הטיפולים הנכון והייחודי לך

ליצירת קשר איתי לחצו כאן