כאבים באגן ובנרתיק בעת קיום יחסי מין?

כאבים בזמן קיום יחסי מין אינם מצב פשוט עבור האשה וגם לא עבור בן זוגה. לאורך שנות חייה של האשה, מתחילת הפעילות המינית ועד המנאופאוזה יכולים להיווצר מספר מצבים שבהם היא תחווה כאבים וחוסר נוחות בעת קיום יחסי מין. התופעה המוכרת לרפואה היא גם נפוצה מאוד בקרב נשים, בכל הגילאים. מחקרים אחרונים בתחום מצביעים על כך שכמעט 15% מהנשים סובלות ממצבים של כאבים ביחסי מין עד רמה שאינה מאפשרת יחסי מין כלל.

מיותר לציין שסיטואציה כזאת גורמת סבל פיזי ותסכול נפשי רב, בעיקר לאור העובדה שבמקרים רבים לרופאים וגניקולוגים אין פתרון לבעיה. כיום ניתן בוודאות לקבוע כי במרבית המקרים מדובר  בבעיה פיזיולוגית הגורמת לכאב ולא בעיות רגשיות כלשהן.

כאבים ביחסי מין : למה זה קורה ?

לאורך חייה של האשה יכולים לצוץ כאבים ביחסי מין בתקופות שונות של החיים. ישנן נשים צעירות, בתחילת הפעילות המינית שלהן שחשות כאבים עזים בעת חדירה. כאבים אלו יכולים להופיע גם לאחר שנים של פעילות מינית תקינה וללא כאבים. נשים אחרות יכולות לחוש כאבים בעת קיום יחסי מין לאחר הלידה בגלל סיבות שונות. בעת ההגעה לגילאי המנופאוזה, יחסי מין יכולים להיות מכאיבים עקב תופעות פיזיולוגיות כגון יובש בנרתיק (בגלל ירידת רמות אסטרוגן)וכדומה.

איך כאבים אלו קשורים לרצפת האגן ?

לא אחת קשורים הכאבים ביחסי מין לשרירי רצפת האגן. VULVODYNIA היא גירוי או כאב ברירית הנרתיק שפוגע פגיעה לא מבוטלת בהנאה שבקיום יחסי מין. בדרך כלל המטופלת תתלונן על תחושות של עקצוצים, צריבה, גירוד וגירוי של כל אזור הנרתיק ופי הטבעת. ההנחה הרווחת היא שמצבים אלו מקורם במערכת העצבים. הטיפול אותו ניתן לקבל במקרים אלו כולל טכניקות הרפיה, הנחיות התנהגותיות,תרגילים, פיזיותראפיה ועוד.

תסמונת אחרת היא ה – VAGINISMUS , תופעה מוכרת של כווץ יתר של שרירי רצפת האגן שמסביב לנרתיק. כיווץ יתר זה גורם לכאבים בעת חדירה ואינו מאפשר את התרחשותה. התופעה הזאת מאפיינת בדרך כלל נשים צעירות שמנסות לקיים יחסי מין ונתקלות במחסום הזה – חרדה ולחץ מפני החדירה בעת מגע מיני אשר אינו מאפשר יחסי מין מלאים.

הטיפול במקרים אלו משלב לימוד של הרפיית שרירי רצפת האגן בעזרת מכשיר הביופידבק, ביחד עם מתן הנחיות התנהגותיות, שימוש באמצעים המרחיבים את הנרתיק(מרחיבים dilators) ׂ וביצוע תרגילים להרפייה ושחרור. בעזרת הביופידבק יכולה המטופלת לראות את פעילות שרירי רצפת האגן על צג המחשב ובכך לכוון את הרפייתם.

כיצד ניתן לטפל במקרים אלו ?

טיפול  בתחום יכלול פיזיותרפיה,נשימה נכונה ותרגילים לרצפת האגן, שימוש במכשיר הביו-פידבק, הנחיות התנהגותיות ותרגול שרירים והרפיה, גם באופן עצמאי. המטרה מאחורי הטיפול הפיזיותרפי היא להזרים דם לאזור המגורה ולהרפות את האזור  של רצפת האגן וגם לחזק שרירים לפי הצורך. השימוש במכשיר הביו-פידבק מאפשר תרגול של שרירי רצפת האגן בצורה נכונה. 

ד"ר אחינעם לב – שגיא – גינוקולוגית המתמחה בדלקות הנרתיק ומחלות הפות  www.vclinic.co.il

האם את חווה כאבים בעת יחסי מין? חשוב שתדעי שלא מדובר בגזירת גורל. שמי דבי דרסלר ואני מומחית לשיקום רצפת האגן, עם ניסיון של 20 שנה בתחום. טיפלתי במאות מקרים של כאבים ביחסי מין בקליניקה הפרטית שלי. אני נעזרת במכשיר הביופידבק, בהדרכה התנהגותית, מתן הנחיות ותרגילים לביצוע, מעקב אישי, תרגילי נשימה וטיפול פיזיותרפי. 

אני מזמינה אותך לשיחת ייעוץ אישית איתי וגם לפגישה בקליניקה הפרטית שלי במושב נורדיה שבשרון. ביחד נוכל ליצור עבורך את תמהיל הטיפולים הנכון והייחודי לך שיחזיר לך את ההנאה והאינטימיות שביחסי המין!

ליצירת קשר איתי לחצו כאן