צניחת רחם ואיברי האגן

רצפת אגן תקינה, אשר מתפקדת כראוי מחזיקה ומגנה על איברי הבטן והמין הפנימיים. כאשר רצפת האגן חלשה, והשרירים והרקמות המחברות באזור המוצנע אינם חזקים דיים כדי להחזיק את איברי הבטן והאגן במקומם חלה תופעה של צניחת איברים אצל נשים.

 במצב של צניחת איברים פעולות כגון ריצה, קפיצה, צחוק, שיעול או הרמת חפצים וילדים עלולה לגרום ללחץ על איברי הבטן לכוון מטה ולבריחת שתן וצואה כתוצאה מכך. צניחת איברים עלולה לגרום גם לעצירות כרונית, קושי בריקון המעיים, קושי בהשתנה, אי שליטה על סוגרים ואי נוחות בזמן יחסי מין.

 בכל הנוגע לצניחת איברי האגן, צניחת רחם (לפעמים בעקבות הריון ולידה) וצניחת שלפוחית שתן הם המקרים הנפוצים ביותר. ישנן 4 דרגות של צניחה שלעיתים דורשות גם פתרון ניתוחי. ככל שעולה מספר הלידות כך עולה הסיכון לצניחת איברים, אבל גם הלידה לבדה מהווה גורם סיכון לתופעה זו.

צניחת שלפוחית שתן

צניחת שלפוחית

הגורמים לצניחת איברי האגן

 הגורמים הנפוצים ביותר לצניחת רחם או צניחת שלפוחית השתן הם:

  • עלייה בגיל – ככל שהגיל עולה, כך עולה הסיכוי להיחלשות רצפת האגן ורקמות החיבור
  • מחלות כרוניות המלוות בשיעול כרוני  או מאמץ נשימתי כגון אלרגיות או אסטמה.
  • תורשה
  • סגנון חיים לא בריא – השמנה ואורח חיים לחוץ, הרמת משאות ממושכת, עשיית ספורט עם לחץ תוך בטני מוגבר כמו קפיצות או ריצות
  • עצירות כרונית
  • ניתוחים והתערבות כירורגית באזור רצפת האגן
  • אצל נשים: הריון ולידה ובעיקר מאמצים פיזיים בחודשים הסמוכים ללידה

כיצד ניתן לטפל בצניחת איברים?

ישנן כל מיני דרגות של צניחת איברי אגן וכולן ניתנות לשיפור ולטיפול. שילוב של הדרכה התנהגותית, יוגה נשית, טיפול במכשיר הביופידבק ופיזיותראפיה לחיזוק שרירי רצפת האגן יכולים לשפר ולמנוע את צניחת הרחם ושלפוחית השתן.

 בנוסף, בצניחה של שלפוחית השתן בדרגה 3-4 , כאשר האשה אינה מעוניינת בפתרון ניתוחי, ניתן להשתמש באביזר הנקרא "תומכן" (Pessary): אביזר בצורת טבעת או קוביה המוחדר לנרתיק ומעלה את הצניחה באופן מכני. ניתן לשאול רופא אורוגניקולוג על כך והתומכן יותאם על ידי הרופא/ה.

 שמי דבי דרסלר ואני מומחית לשיקום רצפת האגן, עם ניסיון של 20 שנה בתחום. אני משלבת בטיפולים שלי יוגה נשית ומאחורי כעשר שנים של שיקום נוירולוגי בנפגעי חוט שדרה בבתי חולים בארץ ובחו"ל, ויכולת טיפול וניסיון בבעיות שתן ומעיים ייחודיות בעקבות זה.

 אני מזמינה אותך לשיחת ייעוץ אישית איתי וגם לפגישה בקליניקה הפרטית שלי במושב נורדיה שבשרון. ביחד נוכל ליצור עבורך את תמהיל הטיפולים הנכון והייחודי לך!

 ליצירת קשר איתי לחצו כאן